Udvikling. Hva’ er det?
Jeg er evighedsstuderende
Det har jeg erkendt for mange år siden
Ja mine børn synes faktisk det er lidt sjovt, når mor går i skole
Jeg bli’r aldrig færdig med at lære
Og jeg ved, at der er mange andre, der har det på samme måde
Og det er godt
For det er de bedste medarbejdere, du ka’ ha
Altså dem, der vil lære og ikke er bange for at prøve nyt
Det er DER, udviklingen starter
Både for medarbejderen og virksomheden
Derfor skal MUS ses som en vej til hele virksomhedens udvikling
MUS = Vækst
Altså MUS hvor dig og din medarbejder taler om, hvordan han (eller hun)
(altså medarbejderen)
kan være medskabende til virksomhedens succes
ved at udvikle sig (og uddanne sig)
og som lovet i tidligere blogindlæg kommer her forslag til udvikling (uden at det nødvendigvis koster en bondegård)
for udvikling er mange ting!
og er der noget, der ikke fungerer i en virksomhed
er det også udvikling at finde ud af, hvad der skal til for at få det til at fungere
Som eksempel kan nævnes en virksomhed med 3 relativt store afdelinger, som skal arbejde sammen, for at virksomheden fungerer optimalt, men de kan ikke enes og kaster opgaverne rundt mellem sig, så kunderne flygter i skræk og rædsel, og konkurrenterne sprænger rammerne for vækst, mens den her virksomhed har den ene fyringsrunde efter den anden
(ja det ER faktisk en virkelig historie, og ja jeg HAR rent faktisk været ansat i den her virksomhed)
Jeg har været inde på i tidligere indlæg, at en kilde til arbejdsglæde er MENING med arbejdet og det at kunne se sig selv i et større perspektiv.
Forklaringen på ovenstående problemstilling er, at medarbejderne ikke kan sætte sig ind i de andres arbejde og har egentligt heller ikke den store viden om, hvad der sker, når først opgaven er ekspederet videre.
Mit forslag til løsning af udfordringen er at igangsætte en ”besøgsordning”
Nej vi er ikke i ældreplejen (selv om det kan lyde sådan)
Nej, det jeg mener er, at medarbejderne på skift kommer på besøg i de respektive afdelinger et par dage for at få et indblik i, hvordan ”de andre” arbejder, og hvorfor de ikke LIGE kan gøre sådan og sådan, når man nu beder dem om det.
Ja det koster lidt på effektiviseringskontoen, da der selvfølgelig ikke bliver produceret så meget, når man hele tiden har ”nye medarbejdere” i afdelingerne, men det giver et helhedsbillede, som er til gavn og glæde for virksomheden på den lange bane.
Følgende er eksempler, som heller ikke koster nævneværdigt i udviklingen af dine medarbejdere:
ERFA grupper: Medarbejdere fra forskelige afdelinger, der lærer af hinanden – en slags best practice – hvis noget virker godt, er det da helt hul i hovedet, at der sidder èn medarbejder med den viden. Lad os dog få det bredt ud til hele virksomheden
Gå – hjem – møder og inspirationsdage med oplægsholdere: Så kan alle få viden og værktøjer, som de kan arbejde videre med i stedet for at betale èn person for at tage èt kursus. Så har de alle hørt og været igennem det samme
Virksomhedsspil: hvornår må man lige spille spil i arbejdstiden? Det må man, hvis det er til gavn for virksomheden og dens medarbejdere. Virksomhedsspil er blevet det nye sorte og bruges mere og mere. Det gælder om i løbet af spillet at udfordre medarbejderne på samarbejde og det at tage hurtige beslutninger under tidspres. De kompetencer medarbejderne lærer under spillet kan bruges i dagligdagen, ligesom lederen og kollegerne får et indblik i hver medarbejder og dennes måde at tage beslutninger på og i det hele taget at agere på
Og så anbefaler jeg selvfølgelig altid at gøre personanalyser til en del af MUS. På den måde får lederen et nuanceret billede af hver enkel medarbejder og adfærdsmønstre i forskellige situationer, hvilket fortæller lederen, hvordan han skal lede hver enkel medarbejder og med hvilke opgaver, medarbejderen passer bedst
Jeg håber, at jeg med den her artikelserie om MUS har givet dig inspiration til, at virksomhedens og medarbejdernes udvikling sagtens kan gribes an på en anden måde, end du plejer.
Fik du ikke læst de tidligere indlæg?
Så kan du gøre det lige her:
Den 1. af 3 værste fejl du begår ved MUS
Den 2. af 3 værste fejl du begår ved MUS
Den 3. af 3 værste fejl du begår ved MUS
/Anne Mette
P.S. I stedet for MUS ville det så ikke være bedre at kalde det der, vi gør en gang om året for DMU – Dialog med dine Medarbejdere om Udvikling (ikke at forveksle med Dansk Motorsport Union). Det er jo mere en dialog end en samtale. Synes du ik’?
P.P.S. Skal du afholde MUS (DMU) lige om lidt, og har du brug for sparring, så grib knoglen og ring på 71 74 74 85, og jeg står parat til at hjælpe lige med det vuns