TEMA om MUS – Den tilbagevendende hovedpine

Står du over for at skulle afholde MUS samtaler, og er det en evindelig hovedpine hvert år, når topledelsen beslutter, at ”sådan gør vi, for det har vi altid gjort”

Så er der her hjælp at hente

Jeg har nemlig valgt at guide dig igennem processen i år, så både du, medarbejderen og virksomheden får det bedste udbytte. Det giver god mening.

Jeg har valgt at sætte fokus på MUS, og det vil også være det gennemgående tema i denne måned.

Jeg vil dog give dig noget med på vejen allerede her i introduktionen.

Det første du skal gøre dig klart er, at du er leder HELE TIDEN. Dvs. at det er en dårlig ide, at ”spare” op og give medarbejderen feedback for hele året. Uanset om det er positivt eller negativt. Den daglige dialog skal du holde til det, den er: nemlig en daglig dialog.

MUS er den årlige begivenhed, der gerne skulle tilføre medarbejderen og dennes stilling en højere dimension, end den allerede er. Med andre ord skal der udvikles på medarbejderen, så du sikrer dig, at du altid har rette medarbejder på rette sted i en konstant foranderlig virksomhed.

Som leder er den fornemste egenskab at kunne lytte mere, end man taler. Mange ledere tror, at man absolut skal være god til at tale og præsentere store forkromede power point præsentationer. Selvfølgelig er det en fordel, men hvis du ikke lytter til dine medarbejdere, så lever virksomheden på lånt tid. Uden lytningen med i bagagen er det svært at udvikle på noget som helst.

Det være sig både:

  • Når du skal ansætte (hvordan skal du kunne ansætte den rigtige medarbejder, hvis det kun er dig, der styrer samtalen)
  • Kundemødet (hvordan skal du kunne sælge det rigtige produkt, hvis du ikke lytter til kundens behov)
  • Og sådan er det for så vidt også med MUS. Hvordan skal du kunne sikre dig, at dine medarbejdere trives og følger deres passion, hvis du ikke lytter til, hvad deres ambitioner er, og hvad de ønsker sig af deres arbejdsliv.

Så lige så snart du har med mennesker at gøre, er det alfa omega at kunne lytte til andre.

/Anne Mette

Læs flere blogindlæg her

Skrevet den 15. januar 2017