Lyt og lær i rekrutteringsprocessen og minimer sygefravær

Har du nogensinde tænkt på betydningen af din nye medarbejders første møde med din virksomhed?

Er du typen, der tænker, det der rekrutteringshalløj – det kan jeg da lige klare mellem 16 og 17, når der er ro på kontoret. Læs med her og forstå vigtigheden af at rekruttere den rigtige medarbejder

Som rekrutteringsekspert oplever jeg ofte, at virksomhederne i højere grad fokuserer på, at finde den medarbejder, der kan udføre nogle specifikke arbejdsopgaver (kender et bestemt IT system m.v.) frem for den medarbejder, der personlighedsmæssigt passer bedst ind i virksomhedens kultur.

De rette kvalifikationer er selvfølgelig vigtige, men det er rent faktisk vigtigere at finde en medarbejder, der personlighedsmæssigt passer ind i virksomheden.

KVALIFIKATIONER KAN TRÆNES

PERSONLIGHEDEN ER MEDFØDT

Forandringsvillige medarbejdere er mere robuste over for stress?

Man taler i dag om, at medarbejdere skal være forandringsskabende frem for at være forandringsvillige. Forandringsvillighed ligger dog til grund for at være forandringsskabende. Er din nye medarbejder ikke forandringsvillig, står du over for en meget stor udfordring, når din virksomhed udvikler sig. Derfor er det så vigtigt, at du som rekrutteringsansvarlig spotter den egenskab allerede i rekrutteringsprocessen for at minimere stress i virksomheden.

Både virksomhed og medarbejdere må være indstillet på, at omverdenen forandrer sig, hvilket stiller krav til løbende ændringer i opgaveudførsel og ansvarsfordeling. Det er nødvendigt, fordi forandringer er noget, som typisk skaber utryghed og det nogle gange i en grad, så folk bliver stressede og eventuelt langtidssygemeldte.

Rekrutteringsprocessen er afgørende for virksomhedens omstillingsevne

Hvordan skal du så gribe rekrutteringsprocessen an for at sikre, at du ansætter den rigtige medarbejder? Medarbejdere, som også vil være en del af virksomheden i lang tid?

Du tager naturligvis de medarbejdere til samtale, der ifølge CV’et besidder de rigtige kvalifikationer, helt som normalt. Når du ved, at det er en kandidat, der kan sit ”kram”, fokuserer du primært på kandidatens personlighed til samtalen.

Når du skal ansætte, brænder du for at fortælle om din virksomhed. Kort sagt du er stolt, og det skal du selvfølgelig også være. Det er DIN virksomhed, og måske har du selv bygget den op helt fra bunden. Men i en samtalesituation er det altafgørende, at du lytter og stiller spørgsmål frem for at bruge hele taletiden selv.

Du skal selvfølgelig kort fortælle om virksomheden og opgaverne, men dit vigtigste mål er at ansætte den helt rigtige medarbejder. Det kan du kun gøre ved at være nysgerrig og lyttende. Nysgerrig på måden kandidaten arbejder på, tænker og i det hele taget gebærder sig i en virksomhed.

Bed kandidaten om at give eksempler på opgaver hun eller han har udført og lyt til, hvordan kandidatens indstilling til arbejdsopgaver er i forhold til forandringer, kollegaer m.v.

På den måde kan du bedst vurdere, om det her er en kandidat, du har lyst til at ansætte. Det betaler sig at lade det veje forholdsvist tungere end de rene kvalifikationer.

Vi ønsker dig held og lykke med din næste rekruttering med et holdbart resultat og færre sygemeldinger til følge.

P.S. Når du skal besætte stillingen, som vist på billedet så kig efter egenskaberne MOD og RISIKOVILLIGHED!

Artikelserie af Marianne Arnkjær og Anne Mette Wennerwald

Skrevet den 11. januar 2017