Derfor er det vigtigt at stille krav til din outplacementpartner
Når du køber et outplacementforløb til en afskediget medarbejder, er der en ikke helt betydningsløs problemstilling
Brugeren og kunden er ikke den samme?
Den problemstilling står jeg med dagligt
Når du som virksomhedskunde køber et outplacementforløb til en medarbejder, som du skal afskedige, er der typisk 2 scenarier:
- Du har en outplacementaftale med et rekrutteringsbureau, som har fungeret godt i mange år (hvorfor lave om på det)
- Du finder et rekrutteringsbureau på google, som lyder som et godt tilbud
Begge muligheder er gode nok
For du kender jo ikke resultatet af nogen af dem
Det er nemlig ikke DIG der er brugeren
Og du har gjort din gode gerning
Både i at gøre noget godt for din medarbejder
Og brande din virksomhed
Men hvad nu hvis du har valgt forkert
Så har det jo egentligt den modsatte effekt
For så kan medarbejderen stadig tale grimt om VIRKSOMHEDEN og DIG
Og du vil aldrig finde ud af det
For du er jo ikke brugeren
Og medarbejderen er ikke ansat mere
Så ham kan du ikke spørge
Hvad kan du så selv gøre for at finde ud af, om du har den rette outplacementpartner
SPØRG DIN OUTPLACEMENTPARTNER OM HAN KAN MÅLE PÅ EFFTEKTEN
Kan han ikke give dig et svar på, hvor kort tid han er om at få din medarbejder videre, har han et problem
Og så bør du skifte til en, hvor du får value for money
Er det ikke det, vi alle gerne vil, når vi køber en vare?
Det tror jeg, det er
Så det er ok at stille krav
Stille krav til din outplacementpartner
Du er jo kunden
Du må godt spørge, hvad dine penge egentligt bli’r brugt på
Men for at komme tilbage til det med brugeren og kunden
Brugerne hos mig er vildt glade
Glade fordi jeg giver dem noget, de kan bruge til noget
Og glade fordi jeg hjælper dem hurtigt videre
Jeg er ikke bange for, at mine kunder stiller krav
Jeg synes, det er helt naturligt at stille krav, når man køber en vare
Så siger jeg bare til dem, at 89 % af alle dem, der går i forløb hos PLUSpersonale er videre inden fort 3 måneder
På landsplan er det tal 33 %
Så stil krav til din outplacementpartner
Det ville jeg gøre, hvis jeg var kunde
/Anne Mette
Skrevet den 7. n0vember 2016