Den 3. af 3 værste fejl du begår ved MUS
Jeg har engang været ansat i en virksomhed
OK jeg har været ansat i mange
Men lige præcis den her virksomhed
Kender jeg ekstra godt
Ja, jeg kender den faktisk på godt og ondt, kan man sige
Men det, jeg vil fortælle om med den her virksomhed, er
At de selvfølgelig afholder MUS
Som så mange andre virksomheder
Den her virksomhed er bare VIRKELIG amerikansk
Og VIRKELIG topstyret
Helt fra ”over there”
Nåh, men altså den der MUS (ud over nærmest kun at handle om MÅL og PRÆSTATONER og BELØNNING)
Foregik på den måde, at medarbejderen skulle gå ind og svare på spørgsmål i et online system inden samtalen
Lederen skulle gøre det samme
Så var fidusen egentligt bare at SAMMENLIGNE
Lidt ligesom en konkurrence
Hvem vinder næste runde
ØV det var lederen igen . . .
Til det har jeg 2 kommentarer:
En god og en dårlig
Den gode er, at begge parter fik FORBEREDT sig
Hvis der ikke lå et udfyldt skema i systemet, kunne de jo ikke afholde MUS, og så spildte de ikke tiden på en samtale, hvor ingen havde forberedt sig
Desværre var det et gammeldags, standardiseret system, som blev puttet ned over hovedet på hver enkel medarbejder (og lederen for den sags skyld)
Hvilket selvfølgelig var en nem løsning, men jo ikke en løsning, hvor MUS rent faktisk gavnede
Hvad skulle de have gjort i stedet?
De skulle selvfølgelig have tilpasset MUS, så den passede – om ikke til hver enkel medarbejder – så trods alt til hver enkel funktion
MENNESKER er forskellige
MENNESKER udfører forskelligt arbejde
På forskellig MÅDE
Derfor har vi også PLIGT til, når vi arbejder med mennesker at kunne AFLÆSE, AFKODE og HANDLE derefter!
Hvilket leder mig hen til at fortælle dig om strukturen på MUS
Kender du årshjulet?
Det er faktisk såre simpelt. Det består af:
- Forberedelse
- Afholdelse af MUS
- Opfølgning/handling
- Løbende dialog
Som sagt var den her virksomhed rigtig god til forberedelsesfasen
Den stod på i JANUAR/FEBRUAR
Så var det som om, filmen knækkede
For hvad blev der af opfølgning og løbende dialog
Den næste måneds tid efter samtalen kan snildt bruges til opfølgning og handling – her bør du sætte alt det i værk, som blev aftalt til samtalen.
Det gælder fra begge sider. Se mere om kompetencer i næste blogindlæg, som er det sidste i serien om MUS.
Det 4. Punkt på listen er
Om du vil det eller ej
Det aller aller vigtigste, når du har med medarbejdere at gøre
Den kvikke læser vil kunne huske, at jeg allerede i introduktionen skrev, at du skal huske at være LEDER hele tiden
Du kan læse hele blogindlægget her
Det går ikke at ”samle sammen” og give medarbejderen et møgfald til MUS og så ellers være tavs resten af året.
Det er ved at være LEDER hele tiden, at du VIRKELIG har mulighed for at vise, at du er den leder, der sætter pris på dine medarbejdere og guider dem i den rigtige retning hele året rundt
Så husk årshjulet og husk mennesker er FORSKELLIGE
Vi ses i det sidste blogindlæg til dette tema
Jeg glæder mig
/Anne Mette
Ps. Du er jo vant til at arbejde med årshjul i dit strategiarbejde. Nu er der bare kommet en ekstra lille krølle på
P.p.s. Du kan læse de foregående indlæg i serien her: introduktion, Den 1. af 3 værste fejl du begår ved MUS, Den 2. af 3 værste fejl du begår ved MUS