Den 3. af 3 værste fejl du begår ved MUS

Jeg har engang været ansat i en virksomhed

OK jeg har været ansat i mange

Men lige præcis den her virksomhed

Kender jeg ekstra godt

Ja, jeg kender den faktisk på godt og ondt, kan man sige

Men det, jeg vil fortælle om med den her virksomhed, er

At de selvfølgelig afholder MUS

Som så mange andre virksomheder

Den her virksomhed er bare  VIRKELIG amerikansk

Og VIRKELIG topstyret

Helt fra ”over there”

Nåh, men altså den der MUS (ud over nærmest kun at handle om MÅL og PRÆSTATONER og BELØNNING)

Foregik på den måde, at medarbejderen skulle gå ind og svare på spørgsmål i et online system inden samtalen

Lederen skulle gøre det samme

Så var fidusen egentligt bare at SAMMENLIGNE

Lidt ligesom en konkurrence

Hvem vinder næste runde

ØV det var lederen igen . . .

Til det har jeg 2 kommentarer:

En god og en dårlig

Den gode er, at begge parter fik FORBEREDT sig

Hvis der ikke lå et udfyldt skema i systemet, kunne de jo ikke afholde MUS, og så spildte de ikke tiden på en samtale, hvor ingen havde forberedt sig

Desværre var det et gammeldags, standardiseret system, som blev puttet ned over hovedet på hver enkel medarbejder (og lederen for den sags skyld)

Hvilket selvfølgelig var en nem løsning, men jo ikke en løsning, hvor MUS rent faktisk gavnede

Hvad skulle de have gjort i stedet?

De skulle selvfølgelig have tilpasset MUS, så den passede – om ikke til hver enkel medarbejder – så trods alt til hver enkel funktion

MENNESKER er forskellige

MENNESKER udfører forskelligt arbejde

På forskellig MÅDE

Derfor har vi også PLIGT til, når vi arbejder med mennesker at kunne AFLÆSE, AFKODE og HANDLE derefter!

Hvilket leder mig hen til at fortælle dig om strukturen på MUS

Kender du årshjulet?

Det er faktisk såre simpelt. Det består af:

  1. Forberedelse
  2. Afholdelse af MUS
  3. Opfølgning/handling
  4. Løbende dialog

Som sagt var den her virksomhed rigtig god til forberedelsesfasen

Den stod på i JANUAR/FEBRUAR

Så var det som om, filmen knækkede

For hvad blev der af opfølgning og løbende dialog

Den næste måneds tid efter samtalen kan snildt bruges til opfølgning og handling – her bør du sætte alt det i værk, som blev aftalt til samtalen.

Det gælder fra begge sider. Se mere om kompetencer i næste blogindlæg, som er det sidste i serien om MUS.

Det 4. Punkt på listen er

Om du vil det eller ej

Det aller aller vigtigste, når du har med medarbejdere at gøre

Den kvikke læser vil kunne huske, at jeg allerede i introduktionen, at du skal være LEDER hele tiden

Du kan læse hele blogindlægget her

Det går ikke at ”samle sammen” og give medarbejderen et møgfald til MUS og så ellers være tavs resten af året.

Her har du VIRKELIG mulighed for at vise, at du er LEDEREN der sætter pris på dine medarbejdere og guider dem i den rigtige retning
Så husk årshjulet og husk mennesker er FORSKELLIGE

Vi ses i det sidste blogindlæg til dette tema

Jeg glæder mig

/Anne Mette

Ps. Du er jo vant til at arbejde med årshjul i dit strategiarbejde. Nu er der bare kommet en ekstra lille krølle på

P.p.s. Fik du ikke læst de foregående blogindlæg i serien, kan du gøre det lige her:

Den 1. af 3 værste fejl du begår ved MUS

Den 2. af 3 værste fejl du begår ved MUS

Skrevet den 26. januar 2017