Den 2. af 3 værste fejl du begår ved MUS
Hvor mange medarbejdere skal du afholde MUS for?
Er det 5, 25 eller måske 50 eller 100?
Det er egentligt lige meget for:
Uanset hvor mange medarbejdere du har
Skal det være en god oplevelse for både medarbejderen, dig og virksomheden
Tænker du også:
Når jeg skal bruge så lang tid på MUS, så kan jeg lige så godt putte alt ind i samtalen
Så begår du fejl no. 2, når du afholder MUS.
Der sker nemlig ofte det, at samtalen langt fra kommer til at handle om MUS men alt muligt andet
Det kunne være:
- jeg skal lige fortælle dig, at du ikke får nogen lønforhøjelse i år
- Du har ikke levet op til dine mål, så du er fyret
- Hvor mange huller gik du på golfbanen i går, og hvad er det nu lige dit handikap er?
. . . Kom selv på flere
Hvilket leder mig hen mod, hvordan du kan gribe samtalen an på:
Vidste du f.eks., at samtalen skal se mere FREMAD end tilbage?
MUS er den oplagte mulighed for dig som leder til at skabe fremdrift FREMDADRETTET
U’et står jo for Udvikling og for at udvikle sig, må man uvægerligt kigge fremad!
Så ud over:
- Højere løn
- Den fede firmabil
- Eget kontor med udsigt over vandet/skoven/marken
Blev du så ikke netop leder, fordi du brænder for at skabe resultater og få medarbejderne til at spille sammen, så I skaber noget i fællesskab
Eller ta’r jeg fejl?
Så ud over at:
- Lytte
- Involvere
- Spørge
Er det en god ide at bruge POSITV PSYKOLOGI
HVIS du skal kigge TILBAGE, så gør det, så du fokuserer på det POSITVITE
Forklaringen kommer her:
Forestil dig, du sidder over for en af dine medarbejdere
Det er ikke din bedste medarbejder
Hvis du tog ja hatten af, er du faktisk meget tæt på at afskedige ham
Men du har engang hørt Anne Mette sige noget om, at man ikke skal afskedige for hver en pris
Det er jo også dyrt at ansætte igen, og Anne Mette siger, at du ikke må ansætte en ny i præcis samme stilling (det er en helt anden historie)
Så du kan lige så godt få overstået den her MUS og se, hvor det bærer hen
Den her medarbejder er sælger
Men ikke en hvilken som helst sælger
Han er den sælger, som får allermest OMTALE i hele virksomheden
Altså som i VIRKELIG meget omtale
Du modtager nemlig rigtig mange telefonopkald fra kunderne
Gode kunder bevares
Men de er ikke glade
De siger noget i retning af
”hvis du nogensinde sender den sælger igen, så opsiger vi samarbejdet”
av for dælen
det var ikke godt, og du er i syv sind
altså indtil den her MUS
for pludselig kommer du i tanker om, at der da vist var 2 glade kunder i sidste måned
Du graver i din hukommelse
ja, du kan ikke sove om natten, fordi du tænker og tænker og tænker
og så kommer det til dig
De sagde, at det var den mest imødekommende og professionelle sælger. de nogensinde havde haft besøg af
BINGO
Det nævner du til samtalen og spørger medarbejderen, hvordan I kan få mere af det
Medarbejderen forklarer, at han er ved at blive skilt men skal nok tænke godt tilbage på, hvordan det var, da han var den imødekommende og professionelle sælger
Du nævner ikke de negative udtalelser med ET ord
Fra den dag får du kun positive bemærkninger fra kunderne
Tænk hvis du havde afskediget ham?
- Så havde han fået endnu et nederlag, og hvem ved, hvornår han så var kommet på højkant igen
- Du havde mistet en nøglemedarbejder, der kender DIN virksomhed og DIT produkt (det ta’r lang tid og koster mange penge at lære en ny sælger op)
Har du været med fra starten? Ellers kan du se tidligere indlæg om temaet MUS her:
Den 1. af 3 værste fejl du begår ved MUS
/Anne Mette
p.s. Få også gerne medarbejderen på banen ved at bede om input til tiltag i det kommende år eller spørg ham, hvad han synes, der er godt ved hans job, samt hvad han forventer af dig som leder, for at han kan blive endnu bedre til sit job
p.p.s. Brugen af positiv psykologi har de ”konsekvenser”, at du får optimistiske og robuste medarbejdere der både er kreative og mere produktive samt lærer bedre og hurtigere med mindre sygefravær til følge
P.p.p.s. Jeg ved selvfølgelig godt, at det ikke er så enkelt som beskrevet her. Den positive psykologi bør være din faste følgesvend HVER dag. Medarbejdere vil i virkeligheden bare gerne ses og have opmærksomhed … vil vi ikke alle det?